Társasjáték „L” hang gyakorlására

Ha egy kicsit színesítenéd az óráid vagy van egy kis tanítványod, aki kifejezetten szereti a társasjátékokat, akkor szeretettel ajánlom ezt az ötletet. Elsősorban logopédusoknak szól a bejegyzés, de ha szülőként szeretnéd kipróbálni a társast, akkor érdemes előtte pár szót váltanunk arról, hogy hogyan használjátok. Írj bátran, szívesen válaszolok. Egyébként maga a társasjáték nagyon egyszerű.

Eredeti méretben letölthető innen.

Akik esetleg nem hallottak a szűrt hangállományról, azoknak írom, hogy amikor tanulunk egy hangot, akkor az automatizálás fázisában szigorúan kerülni kell azt a hangot, amire a javítandót cseréli a gyermek. Tehát ha a „l” hangot „j”-re cseréli, akkor soha nem tartalmazhat a gyakorlószó „j”-t. Mivel a „r” hangot is jó eséllyel „j’-re cseréli, ezért azokat a kifejezéseket is fontos mellőznünk, melyekben „r” szerepel. Személy szerint pl. a fiú, dió típusú szavakat is kerülöm, de vannak kiadványok, amelyek ebben megengedőbbek. A társasjáték szerkesztésében ez fontos szempont volt. A játékmódozatok között is kitérek arra, ahol esetleg bele lehet csúszni ebbe a hibába.

Minden esetben a Start mezőről indulunk és a kincsesláda a cél.

  1. Amikor még a szavak szintjén jártok, de már minden fonetikai helyzetben vettétek a „l” hangot, akkor egyszerűen csak nevezze meg a gyermek azt a képet, amelyiken áll.
  2. Ha már az analóg mondatok szintjén jártok, akkor ki lehet találni „l” hangot tartalmazó neveket (pl. Kálmi, Kamilla, Leó, Ella, Liza, Alina, Zoli, stb. – kerülve a „r” hangot tartalmazó neveket) és mondatot alkothattok: „Kamilla almát látott.” „Kamilla elefántot látott.” Ahol a logóm áll, ott lehet mondani, hogy „Kamilla logopédust látott.” És így tovább. Vagy lehet hosszabban: „Kamilla almát látott, miközben sétált.” stb. Ezt a végtelenségig lehet variálni, de ne feledd, hogy a túra, kirándulás szavak kerülendőek a „r” hang miatt.
  3. Ha már ügyesen mennek az analóg mondatok, de a gyerekek kérik a társast, akkor lehet egy csavart tenni bele: a gyümölcsöket Kamilla látta, a szerszámokat Zoli, az állatokat pedig Ella. Aki téveszt, az vagy lép hátra egyet, vagy egyszer kimarad, stb.
  4. Tipp: Válassz olyan dobókockát, amelyen csak 1 és 2 vagy 1, 2 és 3 pöttyös oldalak vannak!

Jó szórakozást és eredményes gyakorlást kívánok!

A játéktábla letölthető innen.