Dadogó gyermekek számára Komplex művészeti terápia

Örömmel és büszkeséggel adom hírül, hogy elvégeztem a Seneca Közhasznú Alapítvány Komplex művészeti terápia című képzését. Ez egy 60 órás, jelenléti képzés. A dadogással kapcsolatos elméleti tudásunk elmélyítésere is lehetőséget adott, azonban vitathatatlan előnye, hogy olyan mértékben szereztünk sajátélményes tapasztalatokat, hogy a módszertant nemcsak könyvből ismerjük, hanem a saját megéléseinken keresztül is.

A Komplex művészeti terápia egy „különleges, alternatív módszer eredetileg a dadogás javítására, amely bizonyíthatóan alkalmas más magatartási- és tanulási zavarok kezelésére is” (Schmidtné Balás Eszter). A komplexitás több szinten jelenik meg a terápiában, többek között ott, hogy az ének-zene, a mozgás és a vizuális ábrázolás hármasát ötvözi a feladatokban, játékokban.

A Komplex művészeti terápia fejleszti a kreativitást. Segít a belső feszültségek alkotó tevékenységekké alakításában. Javítja az önértékelést, megváltoztatja a gyermekek beszédhez és kommunikációhoz való viszonyát. Amelyik gyermek részt vesz ezen a terápián, sokkal szívesebben fog megszólalni mások előtt, kapcsolódási kísérletei színesebbek és sikeresebbek lesznek. Megtapasztalja az elfogadás magas szintjeit, megtanul az „itt és most”-ban jelen lenni. Fejlődni fog az empátiás készsége, az érzelmi intelligenciája. Nem utolsó sorban enyhülni fog a dadogása!

Ahhoz, hogy egy gyermek jelentkezzen egy ilyen csoportba, nem kell egyik művészeti ágban sem tehetségesnek lennie. A művészeti terápiáknak nem célja, hanem eszköze az alkotás. Ezért nem a végeredmény esztétikai értéke a mérvadó, hanem az, hogy az adott tevékenységben mennyire tudja megvalósítani az önkifejezést. A foglalkozásokon való aktív részvétellel fejlődni fog:

  • a ritmusérzék, a hallás, a légzéstechnika, a hangerő és a hangszín akaratlagos változtatásának képessége;
  • a testséma, az egész test akaratlagos ellazításának a képessége, a metakommunikáció, a mozgáskoordináció;
  • a finommotorika, a mozgás-beszéd összehangolás, különböző technikák megismerése által a képi önkifejezés képessége, stb.

Mindez úgy, hogy közben a gyermek művészi élményekhez jut.

Bár tehetségesnek egyik művészeti ágban sem bizonyultam, mégis egész gyermekkoromat átszőtték a különböző művészeti tevékenységek: néptáncoltam, furulyáztam, kórusban énekeltem, rajzból és műalkotások elemzéséből érettségiztem. Felnőttként is jelen vannak az életemben ezek a tevékenységek kisebb-nagyobb mértékben. Ezért örömmel tölt el, hogy a terápiás térben is hatékonyan alkalmazhatom, és izgatottan várom az első Komplex művészeti terápiás csoportom indulását.

Hogy némi támpontot adjak arra vonatkozóan, hogy egy gyermek dadogása „valódi”-e vagy mindössze élettani nem folyamatos beszédről van szó, arról itt olvashatsz részletesebben.